تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/08 - 11:05
کد خبر: 506197

نگاهی بر نحوه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان؛

آغاز انتخاب رشته داوطلبان فرهنگیان / انتشار دفترچه راهنما

آغاز انتخاب رشته داوطلبان فرهنگیان / انتشار دفترچه راهنما

همزمان با آغاز انتخاب رشته آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو ـ معلم دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ دفترچه راهنمای این داوطلبان منتشر شد.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از دانشگاه‌های پرمتقاضی بین داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ به خصوص گروه آزمایشی انسانی، دانشگاه فرهنگیان است. جذب این دانشگاه به منظور تامین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش است. یکی از راه های ورود به رشته معلمی قبولی در دانشگاه فرهنگیان است.

شرایط ورود به دانشگاه

برای ورود به این دانشگاه شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان و کسب حد نصاب انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان بر اساس اطلاعات مندرج در کارنامه اولیه کنکور سراسری الزامی است. بنابراین پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بر اساس شرایط و ضوابط خاصی صورت می گیرد که عدم اطلاع از آن سردرگمی داوطلبان را به دنبال خواهد داشت.

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ یکی از مراحلی است که در صورت نداشتن آگاهی لازم از آن منجر به مردودی و یا عدم قبولی داوطلب در رشته مورد نظر می شود به همین دلیل در ادامه این مقاله شرایط و نحوه انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم در سال 1403 مورد بررسی قرار داده شده است.

زمان انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

سازمان سنجش همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ کارنامه ای حاوی وضعیت علمی داوطلبان منتشر کرده و بر روی سایت خود قرار داد. داوطلبان پس از دریافت این کارنامه می توانند وضعیت خود را برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان بررسی کرده و در صورت داشتن شرایط لازم، به اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود بپردازند.

شرکت در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان همچون سایر فرایند ها مستلزم داشتن شرایط و ضوابط خاصی است که در دفترچه های در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ منتشر شده و در سایت سازمان سنجش قرار می گیرد. از مهم ترین شرایط اختصاصی لازم برای شرکت انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم سابق می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

شرایط انتخاب رشته و دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403
 
1.    داشتن حداکثر سن 24 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه 
2.    بومی بودن داوطلب در کد رشته محل مربوط
3.    برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی
4.    موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت های عمومی
 
منظور از سلامت کامل در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1403 چیست؟
 
داوطلبانی که برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان دعوت می شوند از نظر سلامت جسم در موارد مختلف مورد معاینه و سنجش قرار می گیرند. این موراد شامل شرط سلامت کامل گفتاری " نداشتن لکنت زبان "، قدرت بینایی " 10 از 10 با عینک و 10 از 20 بدون عینک بصورت مجموع هردو چشم "، قدرت شنوایی، قد و وزن مناسب " حداقل 160 سانتی متر در مردان و 155 سانتی متر در بانوان "، نداشتن نقص عضو مشهود، عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج، سلامت روانی و برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه معلمی، عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شان و جایگاه معلمی، برخورداری از قدرت تعامل با دیگران آشنایی با تعالیم دینی، به ویژه قرآن کریم از دیگر شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان است که در زمان مصاحبه بررسی خواهد شد.

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

داوطلبان می بایست در درج رشته محل های دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ دقت کافی را به کار گرفته و اولویت بندی انتخاب های خود را بر اساس علاقه انجام دهند. چرا که دعوت به مصاحبه این کد رشته محل ها علاوه بر ظرفیت پذیرش و حد نصاب لازم به نحوه اولویت بندی انتخاب های داوطلب نیز بستگی دارد.
 
بر این اساس داوطلبانی که شانس قبولی در اولویت های قبل از رشته محل های دانشگاه شهید رجایی را داشته باشند در فهرست معرفی شدگان این رشته محل ها قرار نگرفته و در نتیجه به مصاحبه دعوت نخواهند شد. اما متقاضیانی که طبق اولویت بندی انتخاب های خود در ردیف معرفی شدگان قرار گیرند به مصاحبه دعوت شده و می توانند شانس خود را برای پذیرش بیازمایند. بنابراین انتخاب رشته تاثیر به سزایی در دعوت به مصاحبه دانشگاه تربیت معلم سابق دارد.
 
 نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ 
 
نحوه بررسی فرم انتخاب رشته کنکور سراسری توسط نرم افزار سازمان سنجش به این شکل است که انتخاب های 1 تا 150 داوطلب به ترتیب بررسی می شوند. بدین صورت که ابتدا انتخاب اول داوطلب بررسی خواهد شد و چنانچه ظرفیت آن رشته محل توسط داوطلبانی با رتبه بالاتر تکمیل شده باشد انتخاب دوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر باز هم ظرفیت خالی موجود نباشد انتخاب بعدی تا زمانی که به رشته محلی با ظرفیت خالی رسیده و آن انتخاب را به عنوان محل قبولی داوطلب اعلام نماید.
 
بنابراین چنانچه هدف شما قبولی در دانشگاه فرهنگیان می باشد بهتر است کد رشته محل های مربوط به این دانشگاه را در انتخاب های اول خود قرار دهید تا شرایط شما برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان بررسی شود اما اگر هدف شما قبولی در رشته ای به غیر از دانشگاه فرهنگیان است، کد رشته محل های مربوط به آن رشته را در اولویت بالاتر قرار دهید.

مراحل بعد از انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1403

یکی از مهم ترین مراحل پذیرش دانشجو در دانشگاه های تربیت معلم و پردیس دانشگاه های فرهنگیان، مصاحبه است که تنها معرفی شدگان مرحله انتخاب رشته حق شرکت در آن را دارند. به نحوی که سازمان سنجش پس از بررسی انتخاب های موجود در فرم انتخاب رشته کنکور 1403، فهرست اسامی چند برابر ظرفیت کد رشته محل های دانشگاه فرهنگیان را به همراه زمان انجام مصاحبه در سایت خود منتشر کرده و در اختیار داوطلبان قرار می دهد.
 
معرفی شدگان می بایست پس از مطالعه دقیق اطلاعیه منتشر شده در این خصوص و کسب آمادگی لازم در تاریخ مقرر به دانشگاه مربوطه مراجعه کرده و مراحل گزینش را به اتمام برسانند. مصاحبه دانشگاه فرهنگیان توسط هسته های گزینش هر استان برگزار می شود و متقاضیان می بایست طبق اطلاعیه سازمان سنجش، سر جلسه تعیین شده حاضر شوند. همانطور که گفته شد در جلسات مصاحبه سلامت جسمی داوطلب بررسی می شود و سوالات مختلفی در خصوص هدف شما از انتخاب شغل معلمی، احکام،مسائل سیاسی و... از داوطلبان پرسیده می شود.
 
در نظر داشته باشید مشاوران سامانه مشاوره تحصیلی هیوا آماده هستند تا به تمام سوالات شما درباره زمان و نحوه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ پاسخ دهند. شما می توانید با استفاده از سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با مشاوران حرفه ای این مرکز در ارتباط باشید. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و دنبال کردن صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا از آخرین اخبار و تغییرات این حوزه مطلع گردید.


امکانات رفاهی دانشگاه فرهنگیان
 

دانشجویان از بدو ورود استخدام آموزش و پرورش می شوند.
دانشجویان در طول دوره تحصیل، از کمک‌ هزینه تحصیلی برخوردار می باشند.
 دانشگاه فرهنگیان برای دانشجویان واجد شرایط، خوابگاه تهیه می نماید.
 تحصیل در دانشگاه فرهنگیان تمام وقت، به صورت شبانه روزی خواهد بود.
 مدت تحصیل دانشجو معلمان جزو سوابق خدمت آنان محسوب می شود.

تعهدات پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان
 
پذیرفته شدگان در آغاز تحصیل خود به آموزش و پرورش، تعهد خدمت محضری می دهند کـه پس از فارغ التحصیلی به میزان دو برابر مدت تحصیل خود، در محل تعیین شده توسط آموزش و پرورش خدمت نمایند.
 
اخذ تعهد رسمی مبنی بر عدم جابه جایی برون استانی حداقل بـه مدت ده سال، خواهد بود.
نقل و انتقالات، تغییر رشته یا انصراف پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان
نقل و انتقال در دانشگاه های فرهنگیان ممنوع می باشد. 
تغییر رشته و گرایش، تغییر اولویت انتخابی، تغییر دوره تحصیلی در بدو ورود و یا در طول تحصیل ممنوع می باشد. 
چنانچه دانشجویی تحت هر شرایطی در دوره کاردانی متوقف شود به علت عدم نیاز به خدمات آنان در آموزش و پرورش، جذب و اسـتخدام آنان امکان پذیر نخواهد بود.
 داوطلبان برای ادامه تحصـیل در رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان، می بایست حداقل سه سال سابقه خدمت آموزشی و یا اداری در آموزش و پرورش داشته باشند.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چند نکته در مورد مناظره جنجالی بایدن و ترامپ
تسلیت جلیلی در پی شهادت دو سرباز حین انتقال صندوق‌های رأی
حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از جلیلی
شانس ایران برای صعود مستقیم به جام جهانی ۵۰ - ۵۰ است
پیشنهاد اغواکننده پاری‌سن‌ژرمن برای جذب یامال
میانگین افتتاح ایستگاه‌های متروی تهران رکورد زد
زاکانی: جلیلی تنها مصداق اصلح است
دعوت شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب برای حمایت از جلیلی
محسن رضایی: آمادگی جبهه انقلاب برای کمک به جلیلی فصل جدیدی از برادری نیروهای انقلاب است
انتخاب اصلح نیازمند مناظرات رو در رو
سخنگوی شورای نگهبان: نامزدها و مردم اگر شکایتی در مورد انتخابات دارند، اعلام کنند
تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از فردا آغاز می‌شود
وحدت نیروهای جبهه انقلاب با اجماع حول سعید جلیلی/ با حمایت از جلیلی ادامه راه شهید رئیسی را محقق کنیم
جلوگیری از بازگشت به عقب و دوران سیاه گذشته میثاق جبهه متحد فعالان انقلاب است
جلیلی شهادت مدافعان آرای مردم در سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت
امشب درباره تبلیغات تلویزیونی دور دوم تصمیم‌گیری می‌کنیم/ مناظره دو نفره هنوز قطعی نیست
اعلام حمایت قالیباف از جلیلی/ همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم
شمار شهدای غزه به ۳۷ هزار و ۸۳۴ نفر رسید
۶۶ درصد شهرک‌نشینان خواستار کناره‌گیری نتانیاهو هستند
ناامیدی شدید کارکنان کاخ سفید از بایدن
چک کاغذی تا ۳ سال آینده حذف می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top